0
ARCH+ news

Kontext weiterschreiben - Editing Context

Symposium an der Fakultät Architektur und Bauingenieurwesen, Bergische Universität Wuppertal: Freitag, 11.11.2016

Christoph Grafe leitet seit 2011 das Flämische Architekturinstitut (VAi) und ist seit 2013 Professor für Architekturgeschichte und -theorie in Wuppertal. Wir haben in der Ausgabe NORMCORE (www.archplus.net/ausgabe/220) einen ausführlichen Artikel zur "Erfindung einer Architekturkultur in Flandern" über die Wurzeln der Praxis und Lehre veröffentlicht. In Wuppertal veranstaltet er am Freitag zusammen mit Susanne Gross ein Symposium, das durch die Auseinandersetzung mit Begriff und Gestaltung des INTERIEURS neue Idiome für verschiedene soziale Praktiken zu entwickeln sucht. Vorträge von: Mark Pimlott, Gert Somers, Inge Vinck, Jonathan Sergison!

Die Veranstalter schreiben:

Interieur – Architektur von innen denken
Architektur ist Interieur. Die Definition der als Interieur angedeuteten Räume ist allerdings kaum deutlich zu bestimmen. Geht es wirklich nur um die Räume in Gebäuden, oder müssen nicht auch städtische, öffentliche und halböffentliche Räume als Interieur aufgefasst werden? Sind die großen Innenräume in Flughäfen oder Einkaufszentren noch Interieurs im eigentlichen Sinn oder müssten für sie neue Kategorien bestimmt werden? Selbst in der originären Form des Interieurs, der privaten Wohnung, treten fundamentale Veränderungen auf, die eine neue Begriffsbestimmung der Wohnung und dessen, was Wohnen’ ausmacht - des ‘Häuslichen’ schlechthin - nötig machen.

Interieur: Architektur in einer endlichen Welt
Der Begriff Interieur impliziert eine neue Definition der Disziplin Architektur, und ein radikales Ende aller Wünsche, das Entwerfen auf dem von allen Spuren befreiten leeren Blatt zu denken. Wenn wir in einer Welt leben, deren Begrenzung nicht mehr zu übersehen ist, dann ist alles Interieur. Jede Veränderung ist somit das Bearbeiten des Bestehenden und Architektur das Weiterschreiben bereits angefangener Geschichten mit offenem Ausgang – immer in dem Bewusstsein der Auswirkungen unserer Lebensweisen auf die Umwelt.

Interieur: Differenzierte Architektur
Interieur definiert die Grenzen zwischen Lebensbereichen und schafft damit die Möglichkeit von Intimität und Geselligkeit in der Architektur. In einer Welt, in denen erhöhte Vernetzung, Transparenz und Kontrolle unausweichlich fortschreiten, ist das Interieur der Bereich, der sich der Sichtbarkeit entzieht, in dem die Gesetzmäßigkeiten der Effizienz außer Kraft gesetzt sind. Architektur von Innen zu denken kann daher als Reflex auf technologische Veränderungen und als Versuch verstanden werden Intimität und Geselligkeit zu entwerfen. So kann es gelingen, neue – nicht-generische – Idiome für verschiedene soziale Praktiken zu entwickeln. Eine Kultur der Vielfältigkeit braucht eine differenzierte Sprache. Im Interieur kann sie gefunden werden.

Interieur – Thinking architecture from within
Architecture is interior. Yet a conclusive definition of those spaces that may be described as interiors seems impossible. Can the interior be limited exclusively to spaces inside buildings, or should the – public and semi-public – spaces in cities not be included in the interior? Are the large and very large interior spaces in airports or shopping centres interiors in any traditional sense or should new categories be developed for them? Even in its seemingly unquestioned form, the private house, the interior is subjected to fundamental changes, necessitating a new definition of ‘dwelling’ and the ‘domestic’.

Interieur: Architecture in a finite world
The perspective of the interior implies a new definition of architecture as a discipline. It also indicates the definitive end to all desires of thinking architectural design on a blank sheet, free of all traces of the past. If we live in a world, the limits of which can no longer be ignored, everything and everywhere becomes interior. Architectural design must be understood as working with what is already there, the operation of editing established histories and narratives with an open end – and being aware of the obvious and obscure environmental effects of our way of life.

Interieur: Architectures of difference
Interiors mark boundaries between spheres of life and create the opportunity of intimacy and sociability in architecture.
Technological change has deprived the notion of transparency of its previously positive connotations. In a world that is
essentially connected, visible and controlled, it is in the spaces that promise visual protection where we find freedom; these are spaces in which the logics of efficiency do not operate. Thinking architecture from within may be a reflex on technological changes of these times. In the interior it may be possible to trace new architectural languages beyond the generic for the different spheres of our lives and for different social practices. A culture of diversity needs a differentiated language. In the interior it can be found.

– Christoph Grafe & Susanne Gross –

Programm

Freitag, 11.11.2016

09.30   Einführung
              Susanne Gross & Christoph Grafe

09.45   Mark Pimlott, Den Haag

10.30   Gert Somers, Antwerpen

11.15   Kaffeepause

11.30   Inge Vinck, Gent

12.15   Jonathan Sergison, London

13.00   Abschlussgespräch 

 

Anschrift

Bergische Universität Wuppertal, Fakultät für Architektur und Bauingenieurwesen

Campus Haspel, Gebäude HB, Haspeler Str. 27 – 42285 Wuppertal, Zeichensaal 1. OG 

Mitwirkende

Das Team der Lehrstühle

Architekturgeschichte und -theorie:

Prof. Dr.-Ing. Chr. Grafe, D. Spruth, K. Dimitrova, M. Spohn

Entwerfen und Gebäudekunde:

Prof. S. Gross, S. a. d. Brücken, P. Merkel, V. Airaudo

 

www.arch.uni-wuppertal.de

www.agt-arch.uni-wuppertal.de

 

Die Vorträge werden in englischer und deutscher Sprache gehalten |

Die Teilnahme ist gratis | Reservierungen erbeten unter: agt@uni-wuppertal.de

 

The lectures will be held in English and German | Free entry |

RSVP agt@uni-wuppertal.de

 

Speakers 

Mark Pimlott
born 1958 in Montréal, works as a visual artist, designer, architect, teacher and writer. He studied at the McGill University Montréal, the Architectural Association London and Goldsmiths College, where he graduated with a Master of Arts in 1992. Current work includes photography, video, art installations, interior designs and interventions within existing places. Projects comprise the Red House, in collaboration with Tony Fretton architects; ‘World’, a public square in the BBC Broadcasting House in London and various competition entries in collaboration with Sergison Bates architects and others. Besides being an assistant professor of Architectural Design (Interior Buildings Cities) at Delft University of Technology, he frequently lectures and acts as a critic in various European schools of architecture and as a visiting professor at the Politecnico di Milano. He is the author of Without and Within: Essays on Territory and the Interior (episode publishers, 2007), In Passing: Mark Pimlott Photographs (Jap Sam Books, 2010) and, most recently The Public Interior as Idea and Project (Jap Sam Books, 2016). 

Gert Somers
graduated from the Vrije Universiteit Brussels in 2002. In 20117 he established the Antwerp-based practice ONO architectuur with Jonas Lindekens. ONO has realised projects ranging from interiors, refurbishments and new public and residential buildings across Flanders. Projects include a small but precious shop for chidrens shoes as well as a stark and almost austere private house at Waasmunster. In Diksmuide ONO refurbished and extended the eclectically neo-Gothic 1925 Town Hall with an glazed passage creating a subtle interplay between the new and the old, as a sequel to the story of the building. Gert Somers taught at the Vrije Universiteit Brussels and, since 2011, he has been is involved in teaching in the Interiors Buildings Cities master course at Delft University of Technology.

Inge Vinck
born 1973 in Gent, studied architecture at the Sint-Lucas Gent. She worked as a collaborator of Patrice Mottini in Paris and Stéphane Beel in Gent. In 2010 architecten dvvt (de vylder vinck taillieu) was founded by Jan de Vylder, Inge Vinck and Jo Taillieu. dvvt have been active in a large variety of projects for private residences, care and cultural buildings, including Ballets C de la B (Gent), the Toneelhuis studios (Antwerp) and the Ledeberg public service centre. The practice has received multiple rewards, including the Belgian architecture price in 2009 and has been a regular contributor to the Architecture Biennale in Venice. The Belgian Pavillon for the 2016 edition currently shows the installation Bravoure in cooperation with artist Filip Dujardin and DOORZON. Inge Vinck has taught as a guest professor at the Sandberg Institute Amsterdam, Delft University of Technology and at the Accademia di Architettura in Mendrisio. dvvt have published extensively, including a book in the series De aedibus (Quart, 2016) and Bravoure Scarcity Beauty (Flanders Architecture Institute, 2016)

 Jonathan Sergison
graduated from the Architectural Association School of Architecture in 1989 and gained professional experience working for David Chipperfield Architects and Tony Fretton Architects, before establishing Sergison Bates Architects with Stephen Bates in 1996. Among a broad range of works are buildings, which demonstrate a specific emphasis on the interior. Jonathan Sergison has taught at a number of schools of architecture, including the AA in London, ETH Zürich, École Polytechnique Fédérale in Lausanne, Oslo School of Architecture and Design and Harvard Graduate Design School. He is currently Professor of Architectural Design at the Accademia di Architettura in Mendrisio. Jonathan Sergison and Stephen Bates have published extensively, including Brick-work, thinking and making (gta, 2005), Feeling at home (on the occasion of the Architecture Biennale 2012), Building (Quart, 2013) and the series Papers 1/2/3 (Gustavo Gili, 2007/ Quart, 2016).